Kulun Mîracı olan Namaz -2 (Tahiyyât hadisi)

Namazda okuduğumuz et-Tahiyyâtü’nün gerçek sırrı mîrac esnasında Efendimiz ile Cenab-ı Hak arasındaki konuşmadadır. Bütün hadisler içerisinde bu Tahiyyât hadisi çok ayrı bir özellik arz eder. Şöyle ki; Tüm hadisler, bizler için İlahi hikmetle kalbi Muhammedi’den zuhur ettiği halde, Tahiyyât hadisi bizzat Huzur-u İlahi’de zuhur etmiştir. Nakli ise sıra ile Hz. Hatice annemizden Hz. Fatıma annemize oradan Hz. Ali efendimizedir. Namazın farz olması bizzat bu hadisin sırrı içindedir. Şimdi Tahiyyât hadisini mîracla zuhur eden haliyle inceleyelim;

1-     Et-Tahiyyâtü lillâhi: Senâ. Selam ve merhaba sanadır ey yüce Allahım !

Ve’s-salevâtü: Niyaz. Dua, yalvarış sanadır ey yüce Allahım!

Ve’t-tayyibât: Arınmışlığın ve güzelliğin en hoşusun. Senden güzel, senden hoş ve arınmış olamaz.

2 es-Selâmü aleyke eyyühe’n-nebiyyü ve rahmetullâhi ve berekâtüh: Bu selam, rahmettim ve bereketim ilavesiyle senin üzerine olsun ey sevgili Peygamberimiz!

Cenab-ı Hakk’ın Efendimize bu iltifatı ile birlikte, gönlündeki dileğini istemesi izni üzerine, Efendimiz:

3 es-Selâmü aleynâ ve lâ ibadillâhi’s-sâlihîn: Yarabbi! Bu selam bizim ve Salih kullarının üzerine de olsun demiştir.

İşte, Efendimizin bu isteği üzerine: Allah cc. “O halde namaz kılsınlar” buyurdu. Demek ki Efendimizin mîracta görmek istediği has ümmeti için, Allah cc. “Mîrac onlar için namazda arınarak yücelmekle mümkündür” emrini buyurmuştur.

            Bu gerçekler nedeni ile namaz motifi enfüsi (iç ve özdeki) manasıyla Mîracı temsil etmektedir.

Mîrac olan namaz bir yaklaşımlar ve ulaşımlar demetidir. 

1 – İlk Tekbir: Dünyayı haram kılan Hu tekbirden sonra, gerçekten iman eden nefs, huzur-u indinde ilk intikalini yapar. Ellerini çevirdiği kıble ile birleşir.

2 – Sübhâneke: Mustafa sav sırrında yok olmak, arınmak içindir. Arınan insan, Efendimizin Mustafa sav sırrından bir nur alır ve Sübhâneke’nin sırrına erer: “ Allahım! Seni her sıfat ve isim ötesinde tesbih ve tenzih ederim. Senin lütfunda-lütfunla- zatına hamd ederim” Bu okuyuş, nefs ve gönlün (kalbin) birlikte niyazıdır. Yeni kuşaklar için tenzih ve tesbih kavranması güç anlamlardır. Tenzih: Bir şeyi zihin ve düşünceden daha ötelerde tasavvur etmek demektir. Tesbih: Bir kavramı, duygulardan ötede hissetme çabasıdır. Böylece düşünce ve duyguda Allah’ın cc Sübhan sıfatını arınmış olarak idrak edebiliriz.

            “ Ey Allahım, İsmin tüm yüceliklerin ötesindedir. Ben Senin yüceliğini tarif edemem. Ancak Mustafa sav sırrının ışığı altında Seni seziyorum. Ya Rabbi! Senden başka hiçbir şey yok ki, bileyim ”

Yazının devamı için : Kulun Mîracı olan Namaz -3

About mehmetarikan70

İyi bir baba, aile reisi, ekonomist, yazılımcı olmaya çalışan, ideal dünyanın ideal insanda olacağına inanan...
Bu yazı Uncategorized içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Kulun Mîracı olan Namaz -2 (Tahiyyât hadisi) için 1 cevap

  1. Geri bildirim: Kulun Mîracı olan Namaz -1 | mehmetarikan70

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s